Zaterdag 27 juni – woensdag 1 juli Stockholm here we come

2 juli 2020 - Vaxholm, Zweden

Nadat onze nieuwe matroos HW zich met zijn hutkoffer-voor-een-weekje heeft geïnstalleerd, gaan de trossen los. Te mooi weer om te blijven liggen vinden we. Zeilen hijsen dus zodat HW zijn eerste eilandervaring kan proeven. Volgens onze Duitse vaarwijzer mag Stora Arkholmen met houten aanlegsteiger in een mooie baai  niet  ontbreken op ons lijstje. Binnen 2 uurtjes zeilen te bereiken, dus dat gaat ‘m worden.

AC76B9ED-606F-4F40-8D29-BAB5E04B52AB

Aangezien het weekend is hebben meer Zweden voor deze locatie gekozen wat betekent dat we zomaar bij 7 andere boten moeten aanschuiven. De aanlegsteiger is alleen bedoeld voor hekankeren, niet onze grootste hobby. Dan maar achterstevoren proberen op ons hoofdanker. Dat blijkt echter niet zo’n handige actie met oplopende rotsen die gevaarlijk dicht op beide roerbladen uitkomen. Na enig geklungel en ondanks hulp, incl. bedenkelijke blikken van onze Zweedse toeschouwers, vervolgens gewoon lekker op het hoofdankermidden in de baai. Binnen een kwartier liggen we (met zwembroek)  te spartelen in het overheerlijke water.

De volgende ochtend verlaten we deze prachtige plek om richting een van de hoogtepunten van onze reis te zeilen: op eigen kiel de stad Stockholm binnen te varen. Via Södertalje dat volgens onze gids zeker een bezoekdag waardig moet zijn zullen we, via het prachtige merengebied Malaren en enkele hooggelegen bruggen plus eenvoudige sluis, Stockholm binnenvaren.

213E3949-DB75-4247-B05F-B562036B3362En weer een brug

Over Södertalje kunnen we kort zijn. Industriestad met het karakter van Tilburg cq. Almelo  zullen we maar zeggen,waarbij we een uur lang tevergeefs de informatie uit de gids proberen te staven. Wel boeiend is het feit dat ruim 50% van deze stad van 100.000 inwoners bestaat uit immigranten. In het recente verleden een behoorlijk issue met zelfs straatrellen, evenals in andere stadsdelen rondom Stockholm.

801E6C6F-AB24-40A5-AC0B-D926DE744B94

Het binnenvaren van Stockholm is geweldig met prachtigeluchten en fel gekleurde gele eind 19e eeuwse gebouwen met in het hart het prachtige Gamla Stan. Deze stad is gebouwd op eilanden die met elkaar verbonden zijn door diverse bruggen en pontjes. Bij uitstek een stad dus die je met boot moet binnenvaren. De jachthaven is prachtig gelegen in het centrum en we worden als eerste Nederlandse boot dit jaar verwelkomd. ‘Reden tot korting op het forse tarief’ was mijn feedback richting de havenmeester, hetgeen uiteraard werd beloond. Niettemin is het wel wat sneu voor de Zweden. In deze tijd van het jaar zou de haven overvol moeten zijn met Finnen, Duisters, Denen en wat Nederlanders. Niets van dit alles. We zijn ‘blacklisted’ vertelt de havenmeester. Wij vinden het uiteraard helemaal ok omdat we de plek voor het uitkiezen en de stad voor onszelf hebben. Helaas zijn niet alle musea open en degene die open zijn hebben nauwelijks bezoekers. Gamla Stan waar je normaal over de toeristenhoofden kunt lopen is verlaten. Als enigen dwalenddoor de straatjes levert dat een surrealistisch beeld en gevoel op.

BE0A18A4-377D-4E6D-A820-3C11AF3ACF78

Het stabiele weer dat we al wekenlang hebben is inmiddels omgeslagen maar we houden het droog en wolkenluchten worden afgewisseld met stevige zonneschijn. Voor de foto’s alleen maar een pluspunt.

Blik op Stockholm

Twee volle dagen fietsen en wandelen we door deze prachtige stad in de wetenschap dat dit niet het nieuwe normaal kan zijn en genieten met volle teugen. Deze woensdag 1 juli 2020 wordt nog eens extra gevierd omdat dit de schipper z’n verjaardag is dus hoe mooi kun je het hebben. Zelfs de weersvoorspelling met regen blijkt niet uit te komen.

A4F4BFDB-A236-4ACB-9EF2-E5EEC5F5B50A

Met een zonnig bezoek aan het Fotografiska museum, inclusief taart en koffie, wordt de dag zelfs nog afgesloten met een kort zonovergoten zeiltochtje naar de ‘’hoofdstad’’ van de Stockholm archipel, Vaxholm.

1. Han Hoestra:
    2 juli 2020
    Hutkoffer is standaard voor matrozen
  2. Rita:
    2 juli 2020
    Mooi😍 En de camperplannen staan wel weer in de ijskast na deze Stockholm ervaring denk ik 😉
  3. Sam:
    3 juli 2020
    Mooi verhaal pa, maar verwacht wel dat het volgende stuk door HW geschreven wordt😉
  4. Jaap:
    3 juli 2020
    Mooi verhaal en mooie plaatjes! Dat het zo rustig is in Stockholm is toch wel heel anders dan verwacht. Ze hadden daar toch geen lock down en terrassen en restaurants zouden open zijn??
    Opletten met die matrozen Har :-)
  5. Kalista op reis:
    3 juli 2020
    Idd alles is open, zeker de restaurants en terrassen maar niemand durft of mag naar een blacklisted country blijkbaar en sowieso is het ook rustig met toeristen in Amsterdam toch?
  6. Janneke:
    Mama Mia die Bennie en Björn zien er nog steeds lekker uit hoor 🕺🏻
  7. Dick Wories:
    4 juli 2020
    Nog gefeliciteerd Harold !
    Mooi stad hè. Gek om het zo stil te zien. Hoe vonden jullie het ABBA museum ?
    En leuk op die fietsjes door de stad. Ziet er goed uit Liesbeth ! Meisje ...
    Veel plezier nog verder. Neem ons maar mooi mee op die prachtige reis !
  8. Liesbeth:
    4 juli 2020
    We zijn niet in het Abbamuseum geweest!
    Je moet keuzes maken😉 Wel twee andere musea bezocht.
  9. Nicoline Coenen:
    Heel goed die hutkoffer van HW. 😃
  10. Arnoud Bennink:
    4 juli 2020
    Super gaaf kreeg net de mail van Niki doorgestuurd wat een geweldige ervaring we missen veel ,Harrold nog van harte gefeliciteerd sorry te laat maar niet minder gemeend .Super die reisverslagen bedankt 😂👍👍