Baby aan boord

7 augustus 2020 - Putbus, Duitsland

De komende week staat in het teken van baby aan boord. Job, Fleur en Lore stappen op voor een week.  Rügen is een ideale uitvalsbasis voor dit weekje. Veel haventjes, eilanden en een binnenzee waar je prima kunt toeren. Eerst naar Stralsund om het spul te verwelkomen. Vanuit Greifswald zeilen we met prachtig weer naar Stralsund. Stralsund blijkt een mooie Hanzestad te zijn waar de afgelopen jaren flink is geïnvesteerd in restauratie. Het resultaat mag er zijn. Anders qua sfeer dan Visby maar wel erg fraai.

EF5D32C2-6DA7-4E19-AC89-36893D9E7781

Aangezien Job, Fleur en Lore pas eind van de dag zullen arriveren proberen wij nog even snel een auto te huren om naar de andere kant van Rügente gaan om daar Binz en Prora te bezoeken. Auto’s zijn echterniet meer te krijgen maar met onze vouwfietsjes in de trein naar Binz is een prima alternatief. Binz is een populaire badplaats met prachtige huizen van eind 19e eeuw, gelegen aan een voor Duitse begrippen prachtig gelegen zandstrand.

Strand Binz

Prora is een fenomeen apart. Door Hitler en zijn kornuiten bedacht als vakantieparadijs voor de arbeiders. Aan ditzelfde zandstrand hebben ze eind dertiger jaren een 4,5 km lange betonnen kolos met zgn appartementen neergezet. Een appartement betekende 1 kamer van 2,5 bij 5 meter met als doel 20.000 arbeiders gelijktijdig een week op vakantie te kunnen sturen, zodat op jaarbasis 14 miljoen mensen een weekje naar het strand konden. Megalomaan en bizar project. Het complex is uiteindelijk nooit afgemaakt door het uitbreken van de oorlog maar het staat er wel. Inmiddels voor een groot deel verbouwd tot echte vakantie-appartementen. De bijbehorende expositie is indrukwekkend. Wat een bizarre tijd, wat een bizar land toentertijd.

ProraTransformatie Prora

Terug in Stralsund komen de kids met Lore de jachthaven binnenrijden. Het weerzien na toch een paar maanden en flink gegroeid kleinkind is geweldig. De boot wordt volgeladen met buggy, ligstoeltje, maxicosi , slaaptentje en tassen vol met babyspullen. Dit gaat een bijzondere week worden met al deze bagage en 5 man in de boot. Gelukkig zijn de weersvoorspellingen helemaal top met in de 2e helft van de week temperaturen richting de dertig graden en elke dag een mooie bries.

81D38895-D4B7-470F-9A24-132ADCD3B7D3

De eerste dag begint wel met regen in de ochtend maar dat geeft ook even de tijd om te settelen en onze 5 maanden oude peuter in haar ritme te krijgen. Dat laatste gaat wonderbaarlijk goed. De dag na aankomst wordt koers gezet naar Hiddensee, de eerste zee- en zeiltocht voor Lore. Met 3 uurtjes komen we aan in het kleine haventje. Op het moment dat Kalista in de box willen manoeuvreren richting de ligbox blijkt de boegschroef ineens niet meer te werken. Mooi K…! En dat op een eiland waar nauwelijks voorzieningen zijn, laat staan een reparatieservice of iets dergelijks. Gelukkig weten we met zijn allen de boot in de box te trekken die maar net past. Quick scan nadat we aanleggen wijst uit dat de boegschroefmotor waarschijnlijk niets mankeert maar dat de accu’s defect zijn. Na wat ruggespraak met Wessel van de Atlanticwerf kan dit niet anders dan het probleem zijn. Maar ja hoe komen we aan 2 nieuwe 95 ampere accu’s op dit eiland. Niet dus. Na wat telefoontjes lukt het om in Stralsund  2 nieuwe accu’s te bestellen die we daar zullen moeten ophalen. Even wordt overwogen  met een snelwatertaxi de accu’s op te halen maar om daar het tarief van 450 euro voor neer te leggen (voor een afstandje Terschelling-Harlingen) vinden we wat te gortig. Besloten wordt om na een dagje Hiddensee zonder boegschroef naar Stralsund te varen en daar rustig de nieuwe accu’s op te halen. Zogezegd zo gedaan. Bij aankomst in Stralsund worden de oude accu’s gedemonteerd en ingeladen in de auto en bij Frau Sengbusch omgewisseld voor de nieuwe accu’s.

Oude accu’s afgevoerd

Na montage breekt het spannende moment aan  als we de motor starten. Doet ie het of doet ie het niet. Bij het indrukken van de voetknop van de boegschroef horen we het vertrouwde geluid weer en zijn we weer blij. Lore duidelijk wat minder want die slaapt in de voorhut en schrikt zich helemaal te pletter als de boegschroef bediend wordt. Maar goed die heeft toch de week van haar leven want alles is nieuw voor haar: water, zee, boten, klapperende zeilen, waterpomp etc.

Lore in de hangmat in de achterhut

Vanuit Stralsund wordt koers gezet naar een klein haventje,Gustow. Mooi gelegen aan de Strelasund waar we in een box liggen met prachtig uitzicht over de binnenzee. Er wordt gezwommen, gekookt en Lore houdt zich perfect aan haar slaapschema en is een en al vrolijkheid. Voorbeeldig kind om aan boord te hebben. Na Gustow is een mooie zeiltocht gepland over de Greifswalder Bodden naar Lauterbach. Populair vakantieplaatsje wat nog wel erg een Oostduitskarakter heeft maar erg mooi gelegen. Met een zonovergoten dag, windkracht 4 en 25 graden is het super zeilen. De komende dagen zal het niet anders zijn is de verwachting. Zaterdag stapt de familie weer van boord en gaan we weer westwaarts.

1. Jaap:
    7 augustus 2020
    Ha, leuk hoor. Mooie foto's weer. Grappig om over Prora te lezen. Ik was daar net na de Wende begin 1990 ongeveer, toen het nog half DDR was; veel Trabanten en zo.. Behoorlijk veranderd! Veel plezier met de family!
  2. Pim:
    7 augustus 2020
    Lieve Harold en Lies, fijn om Lore Job en Fleur aan boord gehad te hebben. Wordt ze het “Nieuwe Zeilmeisje”? Mooie foto’s. Ziet er allemaal fantastisch uit!
  3. Dick Wories:
    Gaaf hoor !!
    Krijg veel zin om weer naar Rugen te gaan. Hier in midden Frankrijk was het vandaag bijna 40 graden.
    Veel plezier nog !
  4. Frank van Rooij:
    11 augustus 2020
    Mooi verslag van een prachtige reis, Harold. Leuk om jullie met kleindochter te zien. Staat je goed. Groeten uit Frankrijk. Frank