Öland, hoppend door de Kalmarsund

24 juli 2020 - Kristianopel, Zweden

Van Gotland naar het eiland Öland levert een mooie dagtocht van 45 mijl op met prachtig weer. Iets minder wind dan voorspeld dus helaas moet de motor af en toe bijgezet worden om de vaart erin te houden. Doel komende week is om door de Kalmarsund af te zakken naar het zuiden.

F54B7466-69D4-4CC8-B7FF-B3A7ED7AA064

Byxelkrok is de eerste stop. Hoe verzinnen ze zo’n naam. Byxelkrok was volgens de boekjes en eerdere tips zeker een bezoek waard. Een zeer populair vakantieplaatsje voor de Zweden waarbij we voor het eerst in een echt goed gevulde jachthaven terechtkomen. Een zeer actieve havenmeester met een conducteursfluitje dirigeert ons gelukkig naar een gloednieuwe steiger die vorige week is opgeleverd, met prachtig uitzicht op de Kalmarsund.

Fietsen op Öland

De volgende dag met onze fietsjes een stukje van het eiland verkend. De Gotlandersnoemen Öland het kleine eiland maar met ruim 130 km lengte en 15 km breed is het niet echt klein te noemen. Het is echt een vakantie eiland voor de Zweden en doet ons denken aan Terschelling. Met zowaar zandstrandjes en veel natuurgebieden is het erg populair en aangezien het eiland met een 6 km lange brug halverwege met Kalmar  is verbonden is het ook nog goed bereikbaar.

Molen Hollandische stijl Sandvik

De dagen daarna hoppen we zeilend via het kleine vissersdorpje Sandvik -met een van de grootste molens in west europa en een bijna volledig leeg prachtig haventje, Borgholm (hoofdstad Öland met bezienswaardige burcht), uiteindelijk naar Kalmar op het vaste land. We hebben geluk met de wind en zeilen in mooie dagtochten met halve wind en zon de Kalmarsund af.

E84CF52C-9F17-45CD-88B2-F4FBB24E4A1AKalmar slot

Het lijkt alsof we over het IJsselmeer glijden met aan beide zijden de kust in zicht. Borgholm is met vertrek uit de haven nog een aparte ervaring. We liggen bijzonder ongunstig op de 5 bftwind met onze achterzijde aan een hekboei. Zomaar achteruit varen zou ramkoers zijn voor de naastliggende boot. De buurman vraagt ook niet voor niets hoe zwaar onze boot is. Zwemmend breng ik 2 landvasten naar twee andere hekboeien om meer ruimte te creëeren en met de hulp van de halve steigerbezetting weten we onze 11 ton zonder schade de haven uit te werken. Een project dat ons al met al  uiteindelijk anderhalf uur kost plus de nodige hoofdbrekens. ‘Volgende keer met een camper’ schiet dan even door je hoofd op zo’n moment.

Lijntje uitleggen bij een 2e hekboei

Kalmar is -voor Zweedse begrippen- een echte stad en is leuk. Met een mooi slot en sfeervol centrum prachtig gelegen aan de Kalmarsund. We liggen op een briljante plek aan de steiger zonder hekboei 😊 met uitzicht op de Sund. De eerste actie in Kalmar is de aankoop van een echte Boj-Grip in de lokale George Kniest waarmee we eenvoudiger die hekboeien kunnen aanpikken.

De nieuwe boj-grip voor de hekboei

Na een dagje Kalmar is de laatste stop voordat we de Sund zullen verlaten, het o zo mooie plaatsje Kristanopel. Met een piepklein haventje  met gelukkig voldoende plek waar we onze nieuwe Boj-Grip succesvol kunnen uittesten. En alweereen fraai uitzicht. De naam Kristianopel blijkt afkomstig te zijn van de beruchte Deense koning Christian IV die het eerste Zweedse vestingstadje liet bouwen en het vernoemde naar zijn zoon Kristian en dat creatief combineerde met de naam van het toenmalige Constantinopel. De afgelopen weken zijn we aardig bijgespijkerd trouwens over de voortdurende gevechten tussen de Denen en de Zweden. Het waren geen lieverdjes over en weer.

Haventje Kristianopel

De komende dagen zullen, ijs en weder dienende, de laatste in Zweden zijn trouwens. IJs en weder omdat het weer ook hier een stuk instabieler is geworden en het meer gepuzzel is wanneer we met de goede wind kunnen varen. Zoals het er nu naar uitziet proberen we in een paar langere tochtjes via Karlskrona en Simrishamn richting Rügen af te zakken waar Job en Fleur met de kleine zullen opstappen. De tijd vliegt helaas voorbij.

1. Dick Wories:
    24 juli 2020
    Dat met die hekboeien moeten jullie me (Als niet zeiler) nog eens uitleggen 😉‼️
  2. Arnoud Bennink:
    25 juli 2020
    Super mooie toch en geweldige plaatsen mooie foto s is genieten nog veel plezier