Zondag 12 juli – donderdag 16 juli Gotland, Visby

17 juli 2020 - Byxelkrok, Zweden

Vanuit Vastervik is onze oversteek naar Visby op het eiland Gotland gepland. Hoewel vanaf het vasteland van Zweden ditde kortste oversteek is, is het toch nog 60 mijl (110 km) varen. De weersomstandigheden zijn echter gunstig. In de ochtend is het al strakblauw en met uiteindelijk halve wind en de Code Zero (grote lichtweer genua) uitgerold gaan we met de 13 knopen wind als een speer richting Gotland.

0B3378A9-46AC-4C4D-978D-57DE08B6D8855F6C3EBA-5A32-4334-9582-2889B9B1E217

Mooier zeilen dan dit kan bijna niet. De aankomst in Visby blijkt alleen iets meer voeten in de aarde te hebbend dan verwacht. De binnenhaven is vol dus moet er worden aangelegd in de buitenhaven aan een hekboei. Met de wind van opzij en drie keer missteken in het gaatje van de hekboei wordt het bijna een klucht. Het ringsteken is niet zozeer het probleem maar wel de lijnen van de andere boten en de hekboeien die onderwater zitten en voor je het weet in je schroef draaien. Een rampenscenario. Maar met wat hulp van een jetski die voor ons de lijn alsnog aan de hekboei vastmaakt liggen we na een half uur klooien eindelijk vast. De Zweden hebben allemaal een speciaal soort pikhaak waarmee ze in éen keer de hekboei kunnen aanpikken. Dus dat wordt ons eerstvolgende aankoop in een scheepsartikelenwinkel besluiten we.

C53D05FA-B64F-4542-A3E6-CD9E1FA3E9BE

Visby is prachtig en een juweeltje om te zien. Het is een van de best bewaarde en meest complete Hanzesteden met een volledig intacte middeleeuwse stadsmuur waarbij alle stadspoorten nagenoeg nog intact zijn. Daarbinnen is ook het middeleeuws stratenplan nog helemaal origineel en tref je meer dan 200 opslag- en handelaarshuizen uit de Hanzeperiode aan. Maar dit alles zorgt er ook voor dat het hier wel een tikkie drukker en toeristischer is dan we tot op heden gewend waren. Wel heel erg gezellig met overal terrassen en restaurants

C486531D-2140-450B-8885-262291AF3684

Voor de Zweden is Gotland, met Visby in het bijzonder,namelijk de ultieme vakantie bestemming. We zijn voor ons gevoel in een heel ander land terecht gekomen. De jachthaven waar voor ons geen plek was - gelukkig bleek achteraf- is vooral gevuld met snelle en luxueuze motorjachten met op het bovendek dames in schaars gekleed goed en heren die eveneens op het zelfde bovendek met een DJ-draaitafel omringd door champagnekoelers de haven wat opvrolijken.

86C98A0A-1E3B-45A9-A16F-C8262220243FBD16CA73-E97F-4573-A9FD-1CE9552BB4A5

Langs de boulevard in de haven wordt geflaneerd door vooral jong publiek waarbij de jongens strak gekamd en de meisjes in frivole zomerjurkjes rondlopen. Een soort mini St. Tropez. Rond de haven rijden vervolgens de jonge locals met opgepimpte oude Amerikaanse en Zweedse auto’s langzaam rond. Later blijkt dat deze week de party week is en tout well-to-do Stockholm zich naar Visby verplaatst om daar te feesten.  We verbazen ons voortdurend. Niet op de laatste plaats over de hoeveelheid ijs die de Zweden verstouwen. Het was ons al eerder opgevallen dat de ijsconsumptie bizar hoog is, maar in Visby treffen we ook nog eens de grootste ijswinkel van Europa aan en met nummertjes trekken staat men in de rij voor zeven enorme ijsvitrines.

Het plan om een paar dagen in Gotland te blijven betekent dat we starten met een dagje Visby voor alle bezienswaardigheden. Zoals bijna de hele vakantie is het weer ook nu weer schitterend. Veel zon, niet te warm, wat wil een mens nog meer.

D7407BDA-0646-40B4-91B3-345CC0EB3DF9

De dag daarna gaan we Gotland verkennen. Het is een fors eiland dat van noord naar zuid ruim 170 km meet en ca 50 km breed is. Dat wordt dus met een huurauto het eiland rondtoeren. Voor 4 tientjes kunnen we bij het havenkantoor een oude Volvo meekrijgen. Dat hebben ze hier weer goed geregeld.  Gotland is geologisch gezien een interessant eiland met aan de kust prachtige krijtrotsformaties die we uitgebreid bezoeken incl. het prachtig gelegen eiland Farö in het noorden.

Rauka Färö4F92B23A-45B1-49A2-8AB0-4BA4576BBC96

Daarnaast is Gotland qua geschiedenis ook wel erg boeiend. Voorafgaand aan de Hanze bloeitijd was het ook een belangrijke strategische plek voor de Vikingen en in het bijzondere Gotland Museum zijn we behoorlijk onder de indruk van alle goud en zilverschatten die de Vikingen op hun rooftochten hadden verzameld en die op het eiland, ook nog zeer recentelijk, zijn teruggevonden

Onze laatste dag op Gotland wordt gebruikt voor nog een korte verkenning van het eiland ten zuiden van Visby. Morgen weer vroeg op om van Gotland naar het andere grote eiland van Zweden te varen, te weten Öland. Byxelkrok zal daar onze eerste bestemming zijn.

1. Dick Wories:
    17 juli 2020
    Bedankt voor de tip ! Visby is volgens google slechts 1273 km hiervandaan dus goed te doen.
    En wat hebben jullie een geluk met het weer ! Of is dat normaal voor dat deel van Zweden ?
    Geniet van de rondreis daar nog !
  2. Kalista op reis:
    17 juli 2020
    Kans op mooi weer in zomer is iets groter maar we hebben gewoon geluk hoor ik hier van de Zweden
  3. Jaap:
    17 juli 2020
    Mooi! leuk om te lezen en de foto's te bekijken.
  4. Loes:
    18 juli 2020
    Geweldig wat een beelden en ruimte. In Noorwegen eten ze ook zoveel ijs. In Drøbak stonden rijen voor de ijskraam. 😉😄 en voor ik het wist had ik ook een 🍦 op. Geniet ze daar
  5. Pim:
    19 juli 2020
    Lieve Harold en Lies,
    Mooi verslag weer. Gotland is prachtig. Maar die mediterrane boten met dames en champagne waren er niet toen wij er waren. Maar door jullie mooie verslag zie ik het helemaal voor: gemotoriseerde varende flatgebouwen die we in Nederland ook steeds meer zien, met mooie blonde vrouwen en patserige heren.
    Gelukkig dat de rest van Gotland zo mooi is.
  6. Wiets:
    21 juli 2020
    Wat prachtig zeg!
  7. Willem:
    21 juli 2020
    Jaja, Byxelkrok. Hoe verzinnen ze het. Rondrijden in oude Amerikanen is trouwens in de hele Zweedse provincie helemaal de bøm, in ieder geval in Arvika waar ik ooit met de kano langskwam.
  8. Janneke:
    24 juli 2020
    Ik verdenk die Zweden er toch van de natuur een handje te hebben geholpen met die rotsformaties 🎃