Maandag 6 juli – Zaterdag 11 Juli Zuidwaarts

11 juli 2020 - Västervik, Zweden

Nynäshamn blijkt de ideale afstapplaats te zijn voor HW. Op 200 meter afstand van de boot vertrekt de metro elk half uur rechtstreeks naar Stockholm. Op maandagochtend 07.30 zwaaien we HW uit en is de rest van de dag een zgn. verwaaidag.

7AF8D782-A353-4669-8D79-924601A8DB7C

Het gaat stevig te keer en dat is voor het eerst in de 6 weken dat we op pad zijn. Maar gelukkig laat de zon ons niet in de steek dus kan er een mooie wandeling langs de scherenkust van Nynäshamn worden gemaakt.

De volgende dag is de wind beduidend minder zodat we vanuit Nynashamn richting Oxelösund de koers uitzetten. Hoop gepuzzel omdat we zuidwest moeten varen maar de windrichting ons niet echt helpt. Binnendoor is geen optie omdat we door hele smalle en ondiepe geulen zouden moeten en er zelfs een van maar 4 meter breed is, wat met een schip dat 4.35 meet niet echt handig is.  Buitenom dus via de zee en hopen dat het meezit met de wind. Niet dus! De koers die we uitgezet hebben is net niet bezeild, daarbij stevige golven van de dag ervoor en een goede 5 bft. De boot vindt het prima, de bemanning minder. Gelukkig is het strak blauw en ziet het bruisende water wat door Kalista omhoog wordt geploegd er spectaculair uit. Dit wordt vastgelegd in mooie filmpjes.

706D0CD4-925F-428C-8672-D8C227F23207

Uiteindelijk moet er bijna 40 mijl hoog aan de wind  worden opgekruist. Lies is niet helemaal fit door de golven maar slaat zich manmoedig door de dag heen. De laatste 15 mijl gaan wat soepeler en de haven van Oxelösund waar we belanden is prima met een gezellige havenkroeg waar we ook snel kunnen eten

DA3B6500-52AE-4A2F-BC79-80059ED0BFF8DC67F762-F9E0-4B98-A0D2-CE9506D67AA7

De volgende dag is het weer perfect voor een tochtje naar een droombestemming te weten Harstena. Een klein eiland waar vorige eeuw ca. 80 mensen een vissersgemeenschap vormden en vooral van de robbenjacht leefden. De route die we volgen is zonovergoten, voert ons tussen alle eilanden en scherenkust door en is geheel bezeild. De laatste 3 mijl naar Harstena is niet betond dus wordt voorzichtig op de motor, op zicht en de plotter, tussen de rotsen door gevaren. Het is bijna alsof je op de tast vaart waarbij je volledig moet vertrouwen op wat de elektronische kaart laat zien en dat is niet echt fijn om te doen.

Harstena blijkt onverwacht een van de hoogtepunten te zijn van deze tocht. Wat een bizar mooie plek, dorpje en eiland. We liggen voor het eerst met ons hekanker middenin het dorpje/gehucht. We hebben weer eens enorme mazzel dat we hier kunnen liggen want er is maar plek voor 7 à 8 boten en op het moment dat we binnen kwamen varen kunnen we zo aanleggen. We krijgen geen genoeg  van de mooie uitzichten en beelden die we dan ook maar veelvuldig op camera vastleggen

5A0D2C22-E793-4E7E-949D-23943F6AA0B9

Naast ons ligt een Zweeds echtpaar waarmee we weer alle wetenswaardigheden uitwisselen. Zelden hebben we op onze zeilreizen zoveel  gesocialized als nu. Het is bijna niet te begrijpen dat we op alle plekken waar we komen de eerste buitenlandse boot zijn. De Zweden zijn dan ook buitengewoon hartelijk. Onderweg worden we met onze wapperende driekleur door alle passerende boten enthousiast toegezwaaid. Een volstrekt belachelijke situatie eigenlijk waar de Zweden zelf ook geen raad mee weten.

F0D9A602-0544-48FB-B3A8-47B41E7230CA

Harstena wordt de dag erop gebruikt voor een uitgebreide rustdag. We krijgen weer nieuwe buren en daarmee wordt ook weer van alles uitgewisseld en krijgen we diverse tips. Uiteraard wordt het eilandje te voet verkend en het lokale minimuseum bezocht dat in de oude school is gevestigd. In de kast liggen de oude schoolschriftjes en leesboekjes zomaar ter inzage, geweldig.

69DAF888-2C10-4DE4-B147-4D9814D88D5EA084D55B-B05A-4E96-947F-8354278E912A

Vanuit Harstena wordt de dag erna de tocht voortgezet naar Valdemarsvik. Volgens de diverse insiders die we gesproken hebben een must see omdat je diep (12 mijl) een fjord binnenvaart en aan het einde een ‘’liefelijk’’ klein stadje aantreft. Lieflijk was het niet echt maar dat kan komen doordat we bij aankomst een regenbui over ons heen kregen. Maar ok het fjord was aardig en zeker toen we met stralend weer de volgende ochtend het fjord verlieten zag het er toch wat vrolijker en fraaier uit. Doel van deze dag  is Varsevik van waaruit we zondag mits het weer goed is de oversteek willen wagen naar Gotland, het grote eiland behorend tot Zweden midden in de Baltische zee. De hoofdstad Visby, oude Hanzestad, is het doel en één van de milestones van deze reis. Toch weer spannend zo’n overtocht. We gaan het zien.

1. Dick Wories:
    12 juli 2020
    MOOI..!!!!!!
    Prachtige foto’s!
    Erg leuk weer mee te kunnen lezen / kijken.
    Dankjulliewel! Goede reis verder. 😉‼️⛵️
  2. Janet Verhoeven:
    14 juli 2020
    Wat een mooi verslag!! En jaloersmakende foto's. Wat een ervaring!