8 juni Goteborg- Trolhattan, de eerste etappe dwars door Zweden

10 juni 2020 - Dalbergså, Zweden

Nadat we Sam  en Chloë, na een superweek aan de Zweedse scherenkust, hebben uitgezwaaid wordt het tijd om onze plannen voor de komende weken verder concreet te maken.

Voor het eerst in weken zijn we met zijn tweeën aan boord. De hele boot voor onszelf is soms ook wel lekker. Ons oorspronkelijk geplande rondje Engeland/Schotland is immers door het corona gedoe gedwarsboomd. Rondje Zweden is het alternatief. Zeker geen tweede keus omdat op de bucketlist ook deze tocht genoteerd stond.

7A98EA71-3EB1-4E7B-93F4-4E9FC9DE7F28

Dwars door Zweden van Göteborg naar Stockholm via een schitterend merengebied (met het Vänern als het grootste meer van West-Europa) en het Götakanaal met welgeteld 58 sluizen. Qua weer en zeilen is het allemaal een stuk relaxter dan het rondje Engeland. Daar kan het af en toe behoorlijk spoken. In de Botnische golf en uiteraard in het binnenland geen eb en vloed en sterke stroming en richting Stockholm kom je in een landklimaat terecht met relatief warme droge zomers met uiteraard hele lange dagen. Dat merken we nu al  omdat het tegen middernacht nog aan het schemeren is met prachtig licht.  De afgelopen 3 weken hebben we behoorlijk mazzel gehad omdat het tot nu toe schitterend weer is geweest.

Met deze plannen in het vooruitzicht wordt na het vertrek van Sam men Chloë de boot opgeruimd, wasje gedraaid, diesel plus water getankt en de nodige voedselvoorraad ingeslagen.

61D9C637-603D-4F3E-9595-331CA6FE8D65

Maandag 8 juni 08.30 trossen los en op de motor Göteborg door en de rivier de  Gota Alv. Het eerste stukje lijkt verdacht veel op het Amsterdamse IJ (met vergelijkbare pontjes) en het Noordzeekanaal maar gaandeweg zitten we echt op een prachtig brede rivier met glooiend grasgroene akkers en landhuizen aan weerszijden, eindigend in een met rotswanden omgeven bosgebied. Dit alles met een zeer beperkt aantal bruggen die of heel hoog zijn of direct opengaan bij onze aankomst. We hadden niet gerekend op echt druk scheepvaartverkeer maar over een afstand van 50 mijl (ca 90 km) twee boten tegenkomen is wel heel opmerkelijk.

066C4A6B-2D60-479A-B9E7-E432ED719073

Doel voor vandaag is Trollhättan met zijn befaamde sluistrappen. Hier word je met vier indrukwekkende sluizen, gebouwd begin 20e eeuw, 4 x 8 meter omhoog ‘’getild’’. En indrukwekkend was het! Ook wel een beetje spannend. Want we zijn wel wat gewend met sluizen maar in een sluiskolk liggen met 10 meter hoge wanden waar het water met veel geweld binnenkomt (met een ingenieus systeem van tunnelbuizen onder de sluis door) en je binnen 10 minuten 8 meter stijgt heeft wel wat.

D18ED713-EC07-438D-97D2-E37BEED06D5B

Binnen anderhalf uur hebben we de klus geklaard en kunnenwe aanleggen in het kleine haventje (de oude sluiskolk uit 1844) omgeven door het sluizencomplex en een fraaiaangelegd park. Het is er weer geweldig druk… met welgeteld één andere boot. Een voormalig visser die vooral in het Skagerrak gevist had op langoustines, die drie maanden geleden een 35 jaar oude noorse spitsgatter had gekocht en daarmee in zijn eentje aan het toeren is. Blijkbaar een reden om mij al vroeg in de avond een whisky aan te beiden. Daarhoef je dus ook al niet voor naar Schotland!

B35ED6D7-D18D-448B-873C-10526CA27363

De huidige sluistrappen zijn gebouwd in 1916 omdat de twee eerdere sluizencomplexen uit 1800 en 1844 te smal waren. Onvoorstelbaar wat ze in die tijd voor elkaar kregen want de sluizen moesten dwars door de berg en rotsen worden gebouwd met heel veel menskracht.

920C8A86-5230-42D5-8DA0-42F564C6191D

De bouw van het Gota- en Trollhattankanaal met al zijn sluizen is voor de Zweden cultureel erfgoed  omdat de bouw,kennis en technologie  die er voor nodig was de basis is geweest van de succesvolle  industrialisatie in Zweden. De Saab autofabrieken en de vliegtuigtak van Volvo waren dan ook gevestigd in Trollhättan. Een bezoek aan het Saab museum was voor ons een must, al was het maar omdat een van onze eerste auto’s een mooie Saab 96 was.

Morgen gaan de trossen weer los, op naar het Vänernmeer!

1. Rita:
    10 juni 2020
    Mooi verslag weer! En dat licht op de foto’s:😍
  2. Karen:
    10 juni 2020
    Indrukwekkend! Die begroeiing in de sluizen. Heel mooi.
  3. Dick Wories:
    10 juni 2020
    Erg leuk om jullie zo te volgen. Interessant hoor, al die sluizen. Hele klus wel !
  4. Dick Wories:
    En prachtige foto’s ‼️
  5. Loes:
    10 juni 2020
    Jullie zijn er in de goede tijd met eindeloze dagen. Geweldig al die trap sluisjes. Nou ja sluizen. Heerlijke beelden
  6. Marie-Jose:
    11 juni 2020
    Wat een prachtige beelden. Spannend die sluizen! En ja, die fantastisch lange avonden! Heerlijk!
  7. Nelleke:
    11 juni 2020
    Indrukwekkend hoe jullie moeten manoeuvreren door al die sluizen en leuke foto’s van jou Lies!
  8. Janneke:
    11 juni 2020
    Schitterend verhaal en foto’s! Wat zijn jullie aan het genieten zeg. Als enige toeristen in Zweden en veel beter weer dan hier 😘
  9. Matti:
    14 juni 2020
    Wat n mooie plaatjes! En wat n rust straalt het allemaal uit, jullie komen helemaal zen terug!