10 juni Trollhättan – Dalbergsa eerste stukje van het Vänernmeer

14 juni 2020 - Otterstad, Zweden

We verlaten het indrukwekkende Trollhattan met zijn sluizencomplex gelegen in een prachtige omgeving. Het is een overzichtelijke route die we vandaag gaan varen. Nog een stukje kanaal met gelukkig maar één sluis en via een meertje en een paar bruggen, waaronder een imposante spoorbrug die 27 meter omhoog werd gehesen om ons er onderdoor te kunnen laten varen, belanden we in Vänersborg.

Spoorbrug geopend voor de KalistaSpoorbrug bij Vänernborg

Volgens de vaargids zouden we daar in de jachthaven diesel kunnen tanken. Helaas, de jachthaven die nauwelijks een jachthaven te noemen is en waar ook geen dieselpomp te bekennen is. Lang leve google maps die op 300 mtr afstand een tankstation spot. Dus op het vouwfietsje met jerrycans  even 40 liter gescoord. Snel geluncht en mede ingegeven door wederom het prachtige weer de zeilen gehesen en het grote Vänern meer op. Eigenlijk is het geen meer te noemen. Feitelijk is het een soort binnenzee met een oppervlakte van 140 km bij 70 km en een diepte van 60-70 meter. Zeg maar 6x zo groot als ons IJsselmeer.

23CC2CFB-0BD5-4C15-87D2-ED053F6099AF

Ondanks het schitterende zeilweer met helaas de wind pal tegen voelt het wel wat unheimisch als enige boot op het water. Waar is iedereen? Prachtig meer, mooi zeilweer maargeen enkele boot. Zweden is leeg blijkt maar weer. Zeker dit gebied. Maar alles went, ofwel kruisend tegen de wind met nauwelijks golfslag op een volslagen verlaten meer omringd door bossen op rotsen  en 4 bft loopt Kalista als een speer. Echt weer kicken na een paar dagen motoren. Nu alleen nog de ingang van Dalbergsa zien te vinden. De vaarwijzer geeftal aan dat het een zeer nauwe ingang is naar een klein riviertje. Recht op de rotsen af ….maar waar is nu de ingang? Pas op het laatst zien we de groene boei en idd een hele smalle ingang met aan beide zijden rotsplateaus. God zegen de greep, we koersen strak op de rode en groene boeien en zien het kleine haventje (gasthämn) annex camping verschijnen. Na deze toch wel scary passage komen we op een schattig klein riviertje met groene weiden en ruisend bos alwaar het haventje gelegen is. Hier gaan we het wel 2 dagen uithouden aangezien de wind en windrichting de komende 2 dagen niet echt comfortabel zal zijn.

34541862-2CEC-435B-B925-220F57E45268

Het is ‘druk’ aan de steiger ofwel we zijn weer de enige boot dus even kijken wat het meest zonnig plekje is.  Op de aangrenzende kleine camping is het wat drukker. Voornamelijk gepensioneerde Zweden die met hun camper of zelfs stacaravan van hun oude dag genieten. Binnen een mum van tijd hebben we het tempo van de campinggasten gekopieerd en eerlijk gezegd zo voor een dagje is dat wel heel erg relaxed en gebruiken we de tijd voor het poetsen van de boot, lezen, wandelen en rustig boodschappen doen bij de dichtstbijzijnde Lanthandel (buurtsuper) op een half uur fietsen van de haven.

Lanthandel op fietsafstand van Dalbergså

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jaap:
    14 juni 2020
    Mooi. Leuk om te lezen en de foto's te zien. Verrassend dat het zo rustig is, immers geen lockdown in Zweden.....
    Veel plezier verder!
  2. Rob & Danielle:
    14 juni 2020
    Wat een prachtig avontuur! Enjoy en we houden contact
  3. Pim:
    15 juni 2020
    Jee man, prachtig! Maar wat een leegte. Hebben jullie nog contact met lokalen?
  4. Kalista op reis:
    15 juni 2020
    Ja zeker, Ella, zie foto in blog, 18 jaar bij Saab gewerkt als testdriver😂, mooi mens die zich maar bleef verbazen hoe wij
    Met zijn 2 zo’n grote boot konden besturen, dochter in Amerika, geboren in Stockholm en wil nooit meer weg uit Trollhättan
  5. Jachtwerf Atlantic Harlingen:
    15 juni 2020
    Wat een prachtige foto's en prachtig reisverslag !! van achter mijn bureautje geniet ik lekker met jullie mee :)
    groetjes
    maaike
  6. Janet Verhoeven:
    15 juni 2020
    Prachtige natuur. Toen ik 20 was heb ik ook rond dit meer gezworven. Heerlijk uitgestrekt! En een fiets is geen overbodige luxe. Leuk om te lezen....