Zaterdag 20 juni – Dinsdag 23 juni downhill richting de Baltic

25 juni 2020 - Nyköping, Zweden

De ochtendduik begint min of meer een ritueel te worden.Vandaag wordt voor vertrek uit Vadstena weer een korte duik in het aangrenzende Vättern. Hoewel de windrichting niet ideaal is, worden toch de zeilen gehesen om naar de ingang van het kanaal bij Motola te zeilen. Te mooi weer om de motor te gebruiken. Vanaf Motola gaat het rap met de sluizen.

12C0C270-2E3B-4DB3-A74B-D8EA708CCDD2

Op de een of andere manier lijkt het een surrealistische tocht omdat we over een verlaten meer zeilen, geheel alleen door alle sluizen en kanaal manoevreren met telkens weer persoonlijk begeleiding door alleraardigste Zweedse studenten (m/v) die dit als vakantiebaantje uitvoeren. Waar is iedereen? Op deze manier is de ticketprijs voor het kanaal wel te rechtvaardigen me dunkt. Dat zal wennen worden als we weer terug zijn in de drukte op onze wateren want dit is toch wel een heel bijzondere ervaring. In de havens merken we overigens wel dat het Zweedse vakantieseizoen heel langzaam op gang begint te komen ( 1juli – 15 augustus).

Maar goed… lang verhaal kort, na 3 zeer relaxte dagetappesvia Borensberg en Norsholm komt ons volgende reisdoel, de oude middeleeuwse stad Söderköping, snel in zicht.Hoogtepunt van de etappe Borensberg-Norsholm is uiteraard Berg met zijn beroemde sluizentrap ‘Carl Johans slussar’bestaande uit 7 sluizen aaneengeschakeld. Volgens de documentatie dien je voor deze sluisgang c.q schutting rekening te houden met ca. 2,5 uur, i.v.m. wachttijden, maar ook nu worden we er als enige boot in nog geen 40 minuten door heen gejast.

Bergs slussar de 7 sluizentrap

Met heel veel publiek want deze locatie is echt een toeristische attractie voor de Zweden. Sowieso is het fascinerend om te zien hoe de Zweden recreëren. Midgetgolfen is hier een nationale sport. Bij elke sluis, haven of camping tref je wel zo’n baan aan. Vervolgens staan er rond de midgetgolfbaan minimaal drie ijstenten waar ze in de rij staan voor ijscoupes waar je U tegen zegt en een gemiddelde Zweed wordt daarbij ook nog door minimaal één hond vergezeld.

Nationale hobby minigolf

Söderköping blijkt een prima plek te zijn voor de extra rustdag die we hier hebben ingepland. Prachtig plek aan de kade incl.  paar leuke gezellige restaurants en een duidelijk middeleeuws karakter met mooie pandjes en een toch wel bijzondere kerk uit vroeger tijden.

Kerk Söderköping 15e eeuw

Beetje wandelen, fietsen en prima diner op advies van, hoe kan het ook anders, een geëmigreerde Nederlander die hier een Bed & Breakfast plus wat andere activiteiten runt. Kortom mooie afsluiting van ons tocht  dwars door Zweden via het Trolhättankanaal, imposante merengebied en het prachtige Götakanaal. Van West naar Oost toch al met al 400 km en 64 sluizen overbrugd in ruim 2 weken tijd. Het was een feestje. Maar nu we de zee ofwel de Baltic in zicht hebben begint ons zeilinstinct weer te kriebelen.

Doorknippen van ons toegangsbewijs voor gotakanaal

Nog 3 sluizen te gaan met Mem als laatste sluis. Het ruime sop tegemoet, hoewel de scherenkust rondom Stockholm met zijn duizenden eilandjes nou niet echt ruim sop te noemen is.

1. Rita:
    25 juni 2020
    Mooi verslag weer. En een filmpje van de sluizentrap krijgen we vast nog wel eens te zien (of moet ik daarvoor bij de Zweedse toeschouwers zijn? 😎
  2. Nelleke:
    27 juni 2020
    Ik zou bijna ook willen gaan zeilen door deze verhalen!